Eat today, for tomorrow we will diet!

The highs and lows of neng_fused

Sunday, July 15, 2007

CINTA


Maybe it's a bit too late for me to mention the above box-office Malay movie. But i feel this compelling desire to talk about it. Im not here to provide a review of it for everyone acknowledges its quality n success. Im here to provide a different point of view, from a different angle.

Fokus movie ini adalah tentang kasih sayang/cinta antara manusia yg hidup di kota metropolitan. Be it between two siblings, two youngsters, two elders, a husband n wife watever. Kita dibawa bersama utk menghayati perasaan cinta mereka. Kita menangis apabila isteri meninggalkan suaminya, kita geram apabila si jejaka tidak mengakui cinta nya pd si gadis, kita terharu apabila makcik laksa jatuh sayang pd seorg pakcik 'alzheimer'. Suma itu kita rs dan kita tangisi. Dan saya tabik penulis cerita n pengarah kerana telah berjaya membawa penonton bersama belayar di dalam kapal CINTA mereka.

Tapi saya rasakan satu kekurangan. satu kecacatan yg BESAR dalam cerita indah bertajuk CINTA ini. Walaupun ia berjaya menyedarkan kita betapa pahit dan manis nya cinta yg wujud sesama manusia, ia tidak menggambarkan satu cinta yg pasti. Cinta yg paling agung dan paling kekal. CINTA PADA YG MAHA ESA.

Yes, there was a glimpse of the love for Allah Almighty in the scene where the sister was buried in the muslim cemetry. But shud dat be it? Shud we only think about THE ONE when there is death? Dalam movie tersebut, kita diajak bersama utk menyanjungi kekasih, mengasihi manusia secara amnya. Tapi tidak pula kita diajar utk menyanjungi Yang Maha Esa. Barangkali ini bukan objectif utama sang pengarah mahupun penulis skrip.

Namun, apa yg saya (BARU SAJA SEDAR) kesali, adalah betapa tepatnya movie ini menggambarkan kehidupan kita pd zaman ini. Kita alpa dlm kasih syg kita pd manusia. Kita mengagungi cinta kita pd manusia. Kita lupa bahawa, di sebalik luahan cinta dan perasaan kasih kita pd manusia, perlu ada kasih dan cinta yang lagi AGUNG pada Yang Kuasa. Ya, saya akui cinta hadir dlm pelbagai definisi. Cuma saya rasakan, CINTA pd Yg Esa perlu juga menjadi sebahagian drpd fokus movie ini. Kerana ia amat significant! Sgt relevant!

Baginilah. Untuk menyenangkan hati, akan saya ambil beberapa assumptions/anggapan. Sy beranggapan bahawa di sebalik keikhlasan makcik laksa untuk menjaga pakcik alzheimer, di sebalik pengorbanan seorg kakak terhadap adiknya yg sakit, di sebalik kasih seorg cucu terhadap atuknya yg derita akibat alzheimer, di sebalik kerelaan suami melepaskan isterinya, ADA SATU SIFAT PERI KEMANUSIAAN yg significant. A SENSE OF HUMILITY. Yang lahir, (di sini sy berharap) daripada kasih kita pada Yang Esa. Yang wujud kerana kita telah dididik sebegitu oleh agama. Yang hadir kerana, demi Yang Kuasa, kita percaya bahawa kebaikan adalah sebahagian drpd agama, dan oleh itu sebahagian daripada kita manusia.

How we interact with human beings does portray to some level our faith in our Creator. At first attempt at comprehension, i may have overlooked the relation of religious faith and human love which is shown again n again in the movie. But as i dig deeper, i now (would like to) understand that the kindness, sincerity and humility which the characters portray comes from the existance of a more powerful love for the Almighty. It must! IT SHOULD!

It is not my intention to preach.Just that I feel the need to share my new-found discovery with others. Because, owh, what a loss, when we are too engrossed with the other five love stories, that we overlook the GREATEST LOVE OF ALL. What a loss.

9 Comments:

  • At 5:37 pm, Anonymous Anonymous said…

    sungguh menginsafi!!
    keep it up girl!! =)

     
  • At 9:25 pm, Blogger sangkuriang said…

    what a good one!!

     
  • At 5:44 am, Blogger neng_fused said…

    Thnx guys! Saje je nak share pendapat...=D

     
  • At 10:28 am, Anonymous Anonymous said…

    yup..gud one neng..bravo2..kadang2 kiter terluper dgn cinta yg paling agung..kiter terlupe tanpa cintaNya yg paling agung, xde lah cinta yg lain di dunia ini..

     
  • At 12:52 pm, Blogger neng_fused said…

    Ewah2 aida...Bab2 cinta ko ni mmg semangat ek? Hahahahha!

     
  • At 1:28 pm, Anonymous Anonymous said…

    haha..dh ko tulis psl cinta, aku ckp r psl cinta..xkn nk ckp psl kambing belakang rumah lak..haha..
    p/s:nmpak sgt aku tgh mls nk study skang ni..tu yg aku bukak page ko smpai 8 kali sehari tu..huhu :p

     
  • At 11:15 pm, Anonymous Anonymous said…

    aku masa gi petronas leadership forum kat sydney last week pun byk ckp psl HUMILITY, tp aku haram tak paham gak pebende humility tu.. explain sket Neng! - bijan

     
  • At 4:21 pm, Anonymous Anonymous said…

    very gud n well posting...sperti tak percaya kamu yg menulisnya hahahahahaha...btw...betul2 menginsafi diri...:]

     
  • At 1:19 am, Anonymous Anonymous said…

    mantap neng.. kagum aku membaca ko nye blog nih!

     

Post a Comment

<< Home